Undersökning visar, bilmärket Seat har nöjdast kunder
En Sifo-undersökning visar att Seat-, Mercedes- och BMW-ägare har mest nöjda kunder. Över 1 000 bilägare har i undersökningen fått sätta betyg på sin bil.
Enligt undersökningen kan alltså Seat nu fira att ha Sveriges nöjdaste bilägare. På andra plats kommer Mercedes och på tredje plats kommer BMW.
Nöjdaste bilägarna i Sverige
Andel (%) som gett sin bil betyget 8–10 på en 10-gradig skala, där 10 är bäst. Tidigare placering inom parentes.
1. (16) Seat | 95 % |
2. (13) Mercedes | 94 % |
3. (6) BMW | 88 % |
4. (17) Nissan | 87 % |
5. (5) Volvo | 84 % |
6. (10) Hyundai | 83 % |
7. (12) Mazda | 81 % |
8. (14) Volkswagen | 78 % |
9. (3) Toyota | 78 % |
10. (4) Skoda | 78 % |
11. (1) Subaru | 77 % |
12. (2) Kia | 76 % |
13. (20) Peugeot | 72 % |
14. (24) Opel | 72 % |
15. (15) Saab | 71 % |
16. (9) Audi | 70 % |
17. (21) Renault | 70 % |
18. (22) Ford | 67 % |
19. (19) Citroën | 62 % |
.
Om
undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16
januari 2023. Totalt intervjuades 1020 personer i åldern 18–79 år, som alla har
tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån
slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos
webbpanel.