Bonus Malus 2022 och 2023, vad väntas gälla?
Här får du kortfattad information om vad som föreslagits gällande elbilar och laddhybrider.
Malus, den beskattade delen innebär att bilar väntas få högre fordonsskatt när utsläppsgränserna för skatten sänks.
Nuvarande gräns From 1/7 2022
90 gram CO2/km 75 gram CO2/km
Dessutom sänks den övre gränsen, där man betalar extra hög skatt, från 130 gram koldioxid/km till 125 gram. Det innebär att den maximala skattehöjningen blir 1 730 kr/år. Fortsättningsvis gäller det även under de tre första åren efter registrering och således från 1/7 2022.
Bonus, den del av klimatbonusen som betalas ut till klimatsmarta bilar, och som finansieras av Malus-beskattningen, föreslås sänkas från 70 000 kr till 50 000 kr under 2023. Detta gäller rena elbilar, så kallade BEV, Battery Electric Vehicle.
Laddhybrider, eller Plugin Hybrid, så kallade PHEV, föreslås summan sänkas from 1/7–2022 från de idag gällande 45 000 kr till 20 000 kr. Utsläppsgränsen föreslås även sänkas från 60 gram CO2/km till 50 gram CO2/km. 2023 föreslås att den maximala utbetalningen för en laddhybrid sänks till 10 000 kronor och även utsläppsgränsen föreslås att sänkas till 30 gram CO2/km.
Sammanställning av förändringarna:
Fram till 1/7–2022 From 1/7–2022 From 1/1–2023
BEV: max bonus 70 000 kr 70 000 kr 50 000 kr
max inköpspris Inget maxvärde 700 000 kr 700 000 kr
PHEV:gräns för bonus 60 g CO2/km 50 g CO2/km 30 g CO2/km
max bonus 45 000 kr 20 000 kr 10 000 kr
lägsta bonus 10 000 kr 5 000 kr 5 000 kr
nedräkning/gram 583 kr 300 kr 167 kr