Bonus malus 1/4-2021, detta gäller!
I vår serie om beskattning av bilinnehavet har vi tidigare skrivit om att den tillfälliga lagen om skatterabatt för miljöbilar ej är förlängd från och med årsskiftet. Det innebär en ökning för elbilar, laddbara bilar och gasbilar med 10 000 kr i högre förmånsvärde. Detta leder till en ökad nettokostnad med cirka 5 000 kronor för den anställde vid 50 procents marginalskatt och företagets kostnad ökar med cirka 3 300 kronor.
Nästa skattejustering gäller det så kallade ”Bonus malus-systemet”, fordonsbeskattningen. Det innebär att bilar med höga utsläpp av koldioxid, CO2 får högre bilskatt jämfört med elbilar och laddbara hybridbilar som istället får en miljöbonus som utbetalas efter 6 månaders innehav. ”Bonus malus-systemet” trädde ikraft den första juli 2018 har sedan dess justerat vid årsskiftet 2019/2020. Den nya justeringen träder ikraft den 1/4–2021 och ser ut som följer:
Bonus, exempel Plug-in hybrider, laddhybrider.
Tabellen gör sig bäst på en datorskärm
Bilmodell Utsläpp, WLTP Bonus, kr Bonus, kr
CO2 gram/km tom 31/3–21 from 1/4-21
Kia Niro PHEV 31 37 866 27 210
BMW 330e 32 37 152 26 617
Volkswagen Passat SC GTE 32 37 152 26 617
Kia Optima Plug-im Hybrid 34 35 724 25 431
BMW 530e 39 32 154 22 466
Mini Countryman Plug-in 43 29 298 20 094
Volvo V60 T6 Recharge 45 27 870 18 908
Mitsubishi Outlander PHEV 46 27 156 18 315 Volvo S90/V90 T8 Recharge 47 26 442 17 722
Volvo XC60 T8 recharge 54 21 444 13 571
Volvo XC90 T8 Recharge 67 12 162 -
Bonus malus
Källor: bilsweden.se financer.com